vrijdag 4 oktober 2013

Zelf een pixel deken haken

Zou je zelf ook een pixel deken willen haken? Ik leg uit hoe je t aan kan pakken bij de 'Creatieve tip van de week' op de Facebook page Forte Uitgevers.
Want to crochet your own pixel blanket? I explain how to do it at the Dutch Facebook page of Forte publisher's (in Dutch).


Edit 27-01-2014
Ondertussen is het ver terug zoeken op de Facebook pagina van Forte en niet iedereen kan het terug vinden. Daarom staat hij nu ook hieronder. Veel plezier :-)

CREATIEVE TIP VAN DE WEEK:

Pixel deken haken - een how-to-do door Marieke Dissel

Je ziet ze steeds vaker en zelf ben ik er ook één aan het haken; granny dekens met een afbeelding erin, oftewel een pixel deken. Lijkt het je leuk om er zelf ook één te maken? Hier een how to do it!

* Zoek/maak een leuk patroon die jij als granny deken wilt hebben. Je kan gebruik maken van strijkkralen- en borduurpatronen, maar je kan er ook zelf één tekenen op ruitjes papier.
* Beslis welk garen je wilt gebruiken, let er hierbij op dat ze de kleuren hebben die jij nodig hebt voor je patroon.
* Garen uitgezocht? Haak een proef vierkantje. Meet hem op zodat je kan uitrekenen hoe groot je deken wordt. Wordt hij te groot naar je zin dan maak je kleinere squares, wordt hij te klein dan maak je een grotere square.
* Weeg je definitieve square en tel hoeveel squares je van alle kleuren moet haken. Aan de hand van het gewicht van de square en het gewicht van een bol garen kan je uitrekenen hoeveel bollen je per kleur nodig hebt. Ik adviseer je om in 1 keer alle bollen garen te kopen en erop te letten dat de kleuren hetzelfde verfbad hebben. Dit om kleurverschillen te voorkomen.
* Garen in huis? Ga aan de slag! Je kan ervoor kiezen om de squares meteen aan elkaar te haken (ik gebruik de joining-as-you-go techniek van Lucy, Attic 24 http://attic24.typepad.com/weblog/joining-asyougo-sqaures.html ) maar je kan ze ook aan elkaar naaien.
* Laat je niet ontmoedigen, een granny deken kan een groot project zijn, maar je hebt wel iets unieks als hij af is!

Vind je een deken te groot? Op dezelfde manier kan je bijvoorbeeld ook een kussen haken.

Je kan mijn granny deken project volgen op mijn blog, aan het eind van elke maand staat er een nieuwe update! http://www.madebymriek.blogspot.nl/search/label/granny%20deken

5 opmerkingen:

  1. Ik had bedacht om een rozenkleed te maken van granny's en nu kwam ik via google op je blog uit. Ga meteen op de facebook pagina kijken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi leuk die pixel deken . ik wil er eentje gaan doen met een kakatoe. hoe weet je nu hoeveel vierkantjes dat je nodig heb . is dan bijv 1 vierkantje een granny en hoe kan je dat dan maken . de teltekening dan he . groetjes joanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1 vierkantje is inderdaad 1 granny. Je kan de tekening maken op vierkant ruitjes papier of in excell.
      Liefs, Mriek

      Verwijderen
  3. hoi graag wil ik weten welke granny je gebruikt hebt

    bvd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cynthia,
      ik gebruik een traditionele granny square, maar andere vierkanten werken ook prima :-)
      Groetjes,
      Mriek

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat!
Heb je een vraag, dan kan je me beter even mailen (madebymriek[at]gmail[dot]com :-)

Liefs,
Mriek