vrijdag 29 mei 2015

Granny visjes haken - tutorial

Voor de creatieve tip van Forte van vandaag wilde ik graag een granny huisje haken. Dit omdat ik net ben verhuisd en het wel erg toepasselijk vond. Met acryll lukte het mij een mooi granny huisje te haken, maar met katoen werd het niet zoals ik wilde.

I wanted to crochet a granny house for the creative tip at the FB page from Forte today, because I just moved house and I liked the idea of it. I made one with acrylic yarn, but it didn't came together with cotton.


Haakvriendin Annemarie van Haakidee schoot me te hulp om hem met katoen netjes te krijgen, alleen begreep ik haak verkeerd en kreeg ik een granny visje! Ik vond hem zo leuk, dat ik die als tutorial deel ipv het huisje :-D

Crochet friend Annemarie from Haakidee wanted to help me to get it right with cotton and gave me some tips, only I didn't understood here and I got a granny fish! I liked it so much I decided to share it instead of the house :-D


Je hebt nodig:
- restje garen (ik gebruik een restje katoen voor haaknaald 2,5-3,5)
- haaknaald die bij het garen past (ik gebruik 3,5 mm)
- schaar
- stopnaald


What you need:
- scrap of yarn (I used a scrap of cotton for crochethook 2,5-3,5 mm)
- crochethook that fits your yarn (I used 3,5 mm)
- scissors
- needle

I wrote this pattern using US terms

Haak 5 l, sluit tot een ring met 1 hv in de 1e l.
Haak 3 l, 2 st, 1 l in de ring
Chain 5, make a ring with a slip stitch in the first chain
Chain 3, 2 double crochet, chain 1

* Haak 3 st, 1 l in de ring
*3 double crochet, chain 1

Herhaal vanaf * nog 2 keer.
Sluit de 1e toer met 1 hv in de 1e 3 l.
Repeat from * 2 times
Finish this round with a slip stitch in the first chain 3.

Haak 3 l, keer je werk
Chain 3, flip your work

Haak 2 st, 3 l, 1 hv
2 double crochet, chain 3, 1 slip stitch

Haak 3 l, 2 st, 3 l, 1 hv, hecht af.
Chain 3, 2 double crochet, chain 3, 1 slip stitch, finish of.

Werk de draadjes netjes weg en klaar is je visje!
Weave in the ends and your fishie is ready!


Haak er meerdere om een slinger te maken, of bevestig een lege sleutelhanger om er een sleutelhangertje van te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos :-D

Make more then one fish to make a fish bunting, of make a keychain of it, oh all the options! :-D

Veel haakplezier!
Have fun crocheting!

Liefs,
Mriek

Pin It

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat!
Heb je een vraag, dan kan je me beter even mailen (madebymriek[at]gmail[dot]com :-)

Liefs,
Mriek