Doorgaan naar hoofdcontent

Sfeerlichtjes (+ tutorial)

De donkere avonden zijn weer aangebroken, niks gezelligers dan lekker de kaarsjes aan!


Deze sfeerlichtjes zijn makkelijk en leuk om te maken. Ideaal als werkje voor tussendoor!



Je hebt nodig:
- lege pot van de groente (etiket eraf geweekt)
- dubbelzijdig tape/plakband
- 2 kleuren katoen
- haaknaald #5
- schaar
- kaarsje die in het potje past

* Je begint door een lossen ketting te haken, maak hem lekker lang, hecht niet af!


* Wikkel de dubbelzijdig tape om het potje, in rondjes, het mag elkaar niet overlappen.
* Trek het beschermlaagje van de tape af


* Plak dubbelzijdig tape op de bovenste- en onderste rand zodat het netjes doorloopt.
* Trek het beschermlaagje van de tape af


* Begin aan de onderkant met het opplakken van de lossenketting
* Let op dat je de begindraadjes naar boven toe plakt en je onder je opgeplakte lossenketting geen tape meer ziet


* Wikkel verder met de lossenketting, op bovenstaande foto zie je hoe je doorgaat met de volgende rij
* Zorg dat de rijen tegen elkaar aan zitten


* Lossenketting te kort? Geen probleem omdat we niet hebben afgehecht, haak gewoon verder terwijl de rest van de ketting op de pot geplakt zit


* Alle tape beplakt? Hecht af en knip de einddraadjes kort (zie foto hieronder)



* Maak je lossenketting los van de tape naast de afhechting van de lossenketting
* Plak de twee draadjes op de tape


* Plak de lossenketting weer vast, op de twee draadjes


* Doe het kaarsje in het potje, steek het kaarsje aan en geniet van je sfeerlichtje :-)

Dit kan je ook prima met kinderen doen! Laat ze lekker vingerhaken en het er zelf opplakken! Leuk idee om te fröbelen op de koude dagen en voor in de vakantie!
Opeens eten ze wel hun groente bij hun eten, als het maar uit een potje komt! ;-)
Print Friendly and PDF

Populaire posts van deze blog

Knoop je mee - Vriendschapsbandje 7 - Hartjes

Daar issie dan, de laatste! Zullen we maar gewoon meteen naar het bandje gaan? Slaan we mijn geklets een keer over ;-) Liefs, Mriek We gaan een bandje met hartjes knopen en daarvoor heb je nodig: - 3 draden van 2,5 meter voor de achtergrond - 2 draden van 2,5 meter voor de hartjes Ik gebruik voor de hartjes wit en voor de achtergrond een leuk gemĂȘleerd draadje. Vouw de draden dubbel en leg in het gevouwen gedeelte een knoop. Boven de knoop zit een lusje en onder de knoop zie je alle draden dubbel. Leg de draden in de goede volgorde (van links naar rechts, 2 gekleurd, 2 wit, 2 gekleurd, 2 wit, 2 gekleurd). Knoop met 2 knopen van links naar rechts steeds 2 draden samen. Dus de 2 gekleurde knoop je samen, de 2 witte, de 2 gekleurde, de 2 witte en de 2 gekleurde. * We knopen verder met de meest linker witte, die knoop je naar de buitenkant: maak 2 knopen op elke draad die je tegenkomt. Neem dan de tweede witte draad van links en die knoop je naar het midde

Knoop je mee - Vriendschapsbandje 3 - Vtjes

Hoe gaat het met het bandjes knopen? Ik hoop goed :-D Stuur mij gerust je foto's en tag ze met #knoopjemee zodat ik ze kan vinden op social media :-D Vandaag gaan we vriendschapsbandjes knopen met Vtjes. Net wat anders dan de strepen en het geeft een heel leuk resultaat. Knoop je mee? Liefs, Mriek We gebruiken 5 verschillende kleuren garen van +/- 2 meter lang Vouw het garen dubbel en leg in het gevouwen deel een knoop, boven de knoop zit een lusje en onder de knoop heb je alle kleuren nu dubbel. Leg de draden nu zo dat je aan beide kanten in dezelfde volgorde de kleuren hebt liggen. Mijn kleurvolgorde is van links naar rechts: lichtblauw, groen, blauw, geel, oranje, oranje, geel, blauw, groen, lichtblauw. Om vtjes te krijgen knoop je van buiten naar binnen aan beide kanten met dezelfde kleur, Je begint links met kleur A (in mijn geval lichtblauw). Je knoopt hetzelfde als met de strepen (zoals bij bandje 1 en bandje 2 ). Leg draad A over draad B (gr

A postcard a day #021

Voor een stelletje, of voor mensen die binnenkort gaan trouwen :-) Liefs, Mriek

We gaan een slinger haken - Vlaggetjes aan elkaar haken

Ter ere van mijn 30e verjaardag deel ik met jullie deze week hoe je een slinger haakt. Dit doen we in 3 stappen. Vandaag in deel 3 gaan we de vlaggetjes aan elkaar haken. Heb je deel 1 gemist over het haken van de vlaggetjes? Je vind hem  hier . Deel 2 gemist over het opspannen? Die vind je hier . Om de slinger aan elkaar te haken gebruik ik Yarn and Colors Epic in de kleur 009 Limestone en haaknaald 6 mm. Haak 30 lossen met limestone. Pak nu het eerste vlaggetje en haak in de rechterbovenhoek 1 vaste. Haak nu in elke steek van de bovenkant van het vlaggetje 1 vaste, dus in elk stokje 1 vaste en in elke losse 1 vaste. * Als je in de gehele bovenkant van het vlaggetje vasten hebt gehaakt, haak je nu 5 lossen. Pak het volgende vlaggetje en begin in de rechterbovenhoek met 1 vaste, daarna haak je weer in elke steek van de bovenkant 1 vaste. Vanaf * herhaal je tot je alle vlaggetjes hebt aangehaakt. Haak 30 lossen en 1 keerlosse. Keer je werk, haak in elke steek 1 vaste.

Moss stitch tutorial

Bij de blog van le monde du Sucrette zag ik toch zo'n leuke steek! De moss stitch. Ik was meteen verliefd en volgens haar blogje was hij niet zo moeilijk. Het prinipe is best makkelijk een lossen en een vaste, maar een duidelijke tutorial met uitleg van begin tot eind kon ik niet vinden, dus ben ik het zelf gaan uitproberen. En het is me gelukt! De tutorial vind je vanaf 6 mei 2020 19.00 uur hier . I found a very nice stitch on the blog of le monde du Sucrette ! The moss stitch. I instantly fell in love and she said that it was an easy stitch. It is not hard, it is just a chain and a single crochet, , but I couldn't find a clear tutorial with explanation from beginning to end, so I tried something myself. I've done it! You can find the tutorial from May 6, 2020 7.00 PM (Dutch time) here . Liefs, Mriek