Doorgaan naar hoofdcontent

Sfeerlichtjes (+ tutorial)

De donkere avonden zijn weer aangebroken, niks gezelligers dan lekker de kaarsjes aan!


Deze sfeerlichtjes zijn makkelijk en leuk om te maken. Ideaal als werkje voor tussendoor!



Je hebt nodig:
- lege pot van de groente (etiket eraf geweekt)
- dubbelzijdig tape/plakband
- 2 kleuren katoen
- haaknaald #5
- schaar
- kaarsje die in het potje past

* Je begint door een lossen ketting te haken, maak hem lekker lang, hecht niet af!


* Wikkel de dubbelzijdig tape om het potje, in rondjes, het mag elkaar niet overlappen.
* Trek het beschermlaagje van de tape af


* Plak dubbelzijdig tape op de bovenste- en onderste rand zodat het netjes doorloopt.
* Trek het beschermlaagje van de tape af


* Begin aan de onderkant met het opplakken van de lossenketting
* Let op dat je de begindraadjes naar boven toe plakt en je onder je opgeplakte lossenketting geen tape meer ziet


* Wikkel verder met de lossenketting, op bovenstaande foto zie je hoe je doorgaat met de volgende rij
* Zorg dat de rijen tegen elkaar aan zitten


* Lossenketting te kort? Geen probleem omdat we niet hebben afgehecht, haak gewoon verder terwijl de rest van de ketting op de pot geplakt zit


* Alle tape beplakt? Hecht af en knip de einddraadjes kort (zie foto hieronder)



* Maak je lossenketting los van de tape naast de afhechting van de lossenketting
* Plak de twee draadjes op de tape


* Plak de lossenketting weer vast, op de twee draadjes


* Doe het kaarsje in het potje, steek het kaarsje aan en geniet van je sfeerlichtje :-)

Dit kan je ook prima met kinderen doen! Laat ze lekker vingerhaken en het er zelf opplakken! Leuk idee om te fröbelen op de koude dagen en voor in de vakantie!
Opeens eten ze wel hun groente bij hun eten, als het maar uit een potje komt! ;-)
Print Friendly and PDF

Populaire posts van deze blog

Moss stitch tutorial

Bij de blog van le monde du Sucrette zag ik toch zo'n leuke steek! De moss stitch. Ik was meteen verliefd en volgens haar blogje was hij niet zo moeilijk. Het priniepe is best makkelijk een lossen en een vaste, maar een duidelijke tutorial met uitleg van begin tot eind kon ik niet vinden, dus ben ik het zelf gaan uitproberen. Het is me gelukt, dus volgt hier de tutorial.

I found a very nice stitch on the blog of le monde du Sucrette! The moss stitch. I instantly fell in love and she said that it was an easy stitch. It is not hard, it is just a chain and a single crochet, , but I couldn't find a clear tutorial with explanation from beginning to end, so I tried something myself. I've done it, so here is the tutorial (in US terms).


Benodigdheden:
- garen (ik gebruik restjes katoen voor haaknaald 2,5-3,5)
- haaknaald, groter dan nodig bij het garen (ik gebruik haaknaald 5 maar haak van mezelf erg strak)
- schaar
- stopnaald

Supplies:
- yarn (I use leftover cotton for crochet hoo…

Drops moss stitch sjaal

Hihi, ja ik ben verslaafd aan de moss stitch :-D Naast de sjaal waarmee ik de moss stitch tutorial heb gemaakt (waar ik nog steeds regelmatig een stukje aan haak) en de moss stitch cowl die ik gehaakt heb heb ik nu ook een moss stitch sjaal gehaakt van drops!

Drops moss stitch scarf
Hihi, yes I'm addicted to the moss stitch :-D After the scarf that I used to make the moss stitch turtorial (the one that isn't finished, but I regularly pick up to crochet a few rows) and the moss stitch cowl I crocheted I now also crocheted a moss stitch scarf from drops!


Mn eerste moss stitch sjaal (die ene die nog niet klaar is) haak ik in de breedte. Deze van drops heb ik in de lengte gehaakt zodat hij toch weer een ander effect geeft.

I crochet the first moss stitch scarf (the one that isn't finished) in width. This one from drops is crocheted in length so it gives a different effect.


Waarom noem ik dit mijn drops moss stitch sjaal? Omdat ik hem heb gehaakt met Drops Paris. Dit is een 100% k…

Moss stitch ripple tutorial

Daar is hij dan! De uitleg van de moss stitch ripple. Hebben jullie je haaknaald en garen in de aanslag? ;-)

Here it is! The moss stitch ripple tutorial. Do you have your yarn and crochethook ready? :-)


De moss stitch ripple lijkt erg op de moss stitch. Het enige verschil is dat we gaan minderen en meerderen om ripples in de rijen te krijgen.

The moss stitch ripple looks a lot like the moss stitch. The differance is that we will join stitches and multiplay stitches to get ripples in the rows.

Benodigdheden:
- garen (ik gebruik bij deze tutorial restjes katoen voor haaknaald 2,5-3)
- haaknaald, groter dan bij het garen staat aangegeven (ik gebruik haaknaald 5)
- steekmarkeerders
- schaar
- stopnaald

Supplies:
- yarn (I use for this tutorial scraps of cotton yarn for crochethook 2,5-3 mm)
- crochethook, bigger then the yarn says (I use crochethook 5 mm)
- stitchmarkers
- scissors
- needle

I use US terms in this tutorial

Je begint met een lossenketting met een meervoud van 24, in dit voorbeeld ha…

Zuster!

Opa wordt van de week geopereerd en nadat ik het boekje 'Gelukspoppetjes haken' van Annemarie Arts had gekocht moest ik er wel één aan opa geven voor hij geopereerd wordt.


Natuurlijk is dit zijn eigen zuster geworden, zo heeft hij altijd hulp bij de hand als hij het nodig heeft!

Liefs,
Mriek

Mini gehaakte Kersttrui

Geïnspireerd door de truien die Harry Potter en Ron Wemel van Rons moeder krijgen voor Kerst haakte ik kleine Kersttruien. Een beetje fout zijn ze wel, maar dat maakt ze extra leuk! Het patroon deel ik graag met jullie, dan kan je ze zelf ook haken!


Benodigdheden:
- restjes garen (van bijvoorbeeld Yarn and Colors Must Have) in 2 kleuren (ik gebruikte donkerrood en goud)
- haaknaald 2,5
- stopnaald
- schaar

Het patroon:
Haak 10 lossen, 1 keerlosse
1 tm 9) haak 10 vasten, 1 keerlosse
10) haak 10 vasten, 8 lossen, 1 keerlosse
11) haak 18 vasten, 8 lossen, 1 keerlosse
12-13) haak 26 vasten, 1 keerlosse
14) haak 10 vasten, 6 lossen, 6 vasten overslaan, 10 vasten, 1 keerlosse
15) haak 10 vasten, 6 vasten om de 6 lossen heen, 10 vasten, 1 keerlosse
16) haak 26 vasten, 1 keerlosse
17) haak 18 vasten, 1 keerlosse
18 tm 26) haak 10 vasten, 1 keerlosse
27) haak 10 vasten, hecht af en laat een lange draad aan je werk zitten.

We gaan nu met de andere kleur de letter op de trui haken. Kies je lette…