Doorgaan naar hoofdcontent

Moss stitch cowl + tutorial

Ik noemde de cowl al in mn laatste blog over mn granny deken, maar hier is hij dan echt; het blogje over de moss stitch cowl!
Hij is warm, zit fijn om mijn nek en voelt soepel aan. Ik vind hem helemaal leuk geworden door alle kleuren die erin zitten en de verschillende kleurcombinatie's die in de cowl zijn gekomen.

I mentioned the cowl in my latest blog about my granny blanket, but here he is; the blog about the moss stitch cowl!
It's warm, comforting and feels lovely. I love it because of the different colors I used and the different color combinations that I crocheted.


Ook een moss stitch cowl haken? Hier volgt het patroon:

Gebruik garen naar keuze in verschillende kleuren en een haaknaald iets dikker dan op het etiket vermeld staat.

- haak een even aantal lossen en sluit de ring met 1 halve vaste in de 1e losse
- haak 2 lossen, sla 1 losse over en haak 1 vaste in de volgende losse, *haak 1 losse, sla 1 losse over en sla een vaste in de volgende losse herhaal vanaf * tot het einde van de toer, haak 1 halve vaste in de eerste 2 lossen van de toer, hecht af
- hecht een nieuwe kleur aan op een losse, haak 2 lossen, haak 1 vaste tussen 2 vasten van de vorige toer,  *haak 1 losse en 1 vaste tussen 2 vasten van de vorige toer, herhaal vanaf de * tot het einde van de toer, haak 1 halve vaste in de eerste 2 lossen van de toer, hecht af.
- herhaal bovenstaande stap tot je cowl zo breed is als je wilt.
- haak een rand vasten op de eerste en de laatste toer van de cowl in de kleur waarmee je die toer hebt gehaakt
- hecht al je draadjes af en je cowl is klaar!

Do you want to crochet a moss stitch cowl? Here is the pattern:

Use yarn off your choise in different colors and a cochet hook that is a bit bigger then the yarn needs.
I used US terms

- crochet an even number of chains and 1 slip stitch in the first chain
- chain 2, skip 1 chain, 1 single crochet in the next stitch, *chain 1, skip 1 chain, 1 single crochet in the next stitch, repeat from * until the end of the row, crochet 1 slip stitch in the first chain 2 of the row, finish off
- begin with a new color on a chain of the past row, chain 2, crochet 1 single crochet in the space between 2 single crochet of the last row, *chain 1, crochet 1 single crochet in the space between 2 single crochet of the last row, repeat from * until the end of the row, crochet 1 slip stitch in the first chain 2 of the row, finish off
- repeat the last row until your cowl is wide enough
- crochet a row of single crochet on the first and last row, in the same color as you already crocheted that row
- weave in the ends and your cowl is finished!


Ik heb hem gehaakt met Phildar Coton 3 en haaknaald 5. Ik heb 16 kleuren gebruikt, 1 hoofdkleur en 15 andere kleuren. Dit zijn de kleuren die ik heb gebruikt: Clematite 0061 (hoofdkleur, ongeveer 35 gram), Melon 0070, Faience 0039, Corail 0033, Vitamine 0006, Oeillet 0034, Golf 0044, Soleil 0045, Lavande 0069, Rouge 0084, Turquoise 0041, Pistache 0043, Citron 0063, Petunia 0068, Cerise 0050, Jade 0058 (ongeveer 15 gram per bol).

I crocheted this cowl with Phildar Coton 3 and crochet hook 5 mm. I used 16 colors, 1 main color and 15 other colors.
This are the colors I used: Clematite 0061 (main color, about 35 gram), Melon 0070, Faience 0039, Corail 0033, Vitamine 0006, Oeillet 0034, Golf 0044, Soleil 0045, Lavande 0069, Rouge 0084, Turquoise 0041, Pistache 0043, Citron 0063, Petunia 0068, Cerise 0050, Jade 0058 (about 15 gram per ball).



Ik ben begonnen met 300 lossen (met de hoofdkleur), zo krijg ik hem 2 keer losjes om mn nek.
Qua kleur heb ik de eerste en de laatste toer met de hoofdkleur gehaakt, maar ook na de 15 andere kleuren steeds weer beginnen met de hoofdkleur. De andere kleuren heb ik steeds in een andere volgorde gebruikt, totaal heb ik alle kleuren 3x gebruikt.

I started with a chain of 300 (in the main color), so it fits 2 times around my neck. 
Colorwise I crocheted the first and last row with the main color, but also after the 15 other colors I started with the main color. I used the other colors each time in a different order. In total I used all the colors 3 times.

Heel veel haakplezier en daarna draagplezier! ;-)
Have fun crocheting and wearing the moss stitch cowl! ;-)

Liefs,
Mriek

PS: foto tutorial van de moss stitch
PS: photo tutorial of the moss stitch

Ik heb ook een moss stitch sjaal gehaakt van drops. Je kan hem hier vinden.
I also made a moss stitch scarf from drops. You can find it here.

Pin It

Print Friendly and PDF

Populaire posts van deze blog

Moss stitch tutorial

Bij de blog van le monde du Sucrette zag ik toch zo'n leuke steek! De moss stitch. Ik was meteen verliefd en volgens haar blogje was hij niet zo moeilijk. Het priniepe is best makkelijk een lossen en een vaste, maar een duidelijke tutorial met uitleg van begin tot eind kon ik niet vinden, dus ben ik het zelf gaan uitproberen. Het is me gelukt, dus volgt hier de tutorial.

I found a very nice stitch on the blog of le monde du Sucrette! The moss stitch. I instantly fell in love and she said that it was an easy stitch. It is not hard, it is just a chain and a single crochet, , but I couldn't find a clear tutorial with explanation from beginning to end, so I tried something myself. I've done it, so here is the tutorial (in US terms).


Benodigdheden:
- garen (ik gebruik restjes katoen voor haaknaald 2,5-3,5)
- haaknaald, groter dan nodig bij het garen (ik gebruik haaknaald 5 maar haak van mezelf erg strak)
- schaar
- stopnaald

Supplies:
- yarn (I use leftover cotton for crochet hoo…

Drops moss stitch sjaal

Hihi, ja ik ben verslaafd aan de moss stitch :-D Naast de sjaal waarmee ik de moss stitch tutorial heb gemaakt (waar ik nog steeds regelmatig een stukje aan haak) en de moss stitch cowl die ik gehaakt heb heb ik nu ook een moss stitch sjaal gehaakt van drops!

Drops moss stitch scarf
Hihi, yes I'm addicted to the moss stitch :-D After the scarf that I used to make the moss stitch turtorial (the one that isn't finished, but I regularly pick up to crochet a few rows) and the moss stitch cowl I crocheted I now also crocheted a moss stitch scarf from drops!


Mn eerste moss stitch sjaal (die ene die nog niet klaar is) haak ik in de breedte. Deze van drops heb ik in de lengte gehaakt zodat hij toch weer een ander effect geeft.

I crochet the first moss stitch scarf (the one that isn't finished) in width. This one from drops is crocheted in length so it gives a different effect.


Waarom noem ik dit mijn drops moss stitch sjaal? Omdat ik hem heb gehaakt met Drops Paris. Dit is een 100% k…

Moss stitch ripple tutorial

Daar is hij dan! De uitleg van de moss stitch ripple. Hebben jullie je haaknaald en garen in de aanslag? ;-)

Here it is! The moss stitch ripple tutorial. Do you have your yarn and crochethook ready? :-)


De moss stitch ripple lijkt erg op de moss stitch. Het enige verschil is dat we gaan minderen en meerderen om ripples in de rijen te krijgen.

The moss stitch ripple looks a lot like the moss stitch. The differance is that we will join stitches and multiplay stitches to get ripples in the rows.

Benodigdheden:
- garen (ik gebruik bij deze tutorial restjes katoen voor haaknaald 2,5-3)
- haaknaald, groter dan bij het garen staat aangegeven (ik gebruik haaknaald 5)
- steekmarkeerders
- schaar
- stopnaald

Supplies:
- yarn (I use for this tutorial scraps of cotton yarn for crochethook 2,5-3 mm)
- crochethook, bigger then the yarn says (I use crochethook 5 mm)
- stitchmarkers
- scissors
- needle

I use US terms in this tutorial

Je begint met een lossenketting met een meervoud van 24, in dit voorbeeld ha…

Knoop je mee - Vriendschapsbandje 3 - Vtjes

Hoe gaat het met het bandjes knopen? Ik hoop goed :-D Stuur mij gerust je foto's en tag ze met #knoopjemee zodat ik ze kan vinden op social media :-D


Vandaag gaan we vriendschapsbandjes knopen met Vtjes. Net wat anders dan de strepen en het geeft een heel leuk resultaat. Knoop je mee?

Liefs,
Mriek


We gebruiken 5 verschillende kleuren garen van +/- 2 meter lang

Vouw het garen dubbel en leg in het gevouwen deel een knoop, boven de knoop zit een lusje en onder de knoop heb je alle kleuren nu dubbel.


Leg de draden nu zo dat je aan beide kanten in dezelfde volgorde de kleuren hebt liggen. Mijn kleurvolgorde is van links naar rechts: lichtblauw, groen, blauw, geel, oranje, oranje, geel, blauw, groen, lichtblauw.


Om vtjes te krijgen knoop je van buiten naar binnen aan beide kanten met dezelfde kleur, Je begint links met kleur A (in mijn geval lichtblauw). Je knoopt hetzelfde als met de strepen (zoals bij bandje 1 en bandje 2). Leg draad A over draad B (groen) zoals op bovenstaande foto.


Mini gehaakte Kersttrui

Geïnspireerd door de truien die Harry Potter en Ron Wemel van Rons moeder krijgen voor Kerst haakte ik kleine Kersttruien. Een beetje fout zijn ze wel, maar dat maakt ze extra leuk! Het patroon deel ik graag met jullie, dan kan je ze zelf ook haken!


Benodigdheden:
- restjes garen (van bijvoorbeeld Yarn and Colors Must Have) in 2 kleuren (ik gebruikte donkerrood en goud)
- haaknaald 2,5
- stopnaald
- schaar

Het patroon:
Haak 10 lossen, 1 keerlosse
1 tm 9) haak 10 vasten, 1 keerlosse
10) haak 10 vasten, 8 lossen, 1 keerlosse
11) haak 18 vasten, 8 lossen, 1 keerlosse
12-13) haak 26 vasten, 1 keerlosse
14) haak 10 vasten, 6 lossen, 6 vasten overslaan, 10 vasten, 1 keerlosse
15) haak 10 vasten, 6 vasten om de 6 lossen heen, 10 vasten, 1 keerlosse
16) haak 26 vasten, 1 keerlosse
17) haak 18 vasten, 1 keerlosse
18 tm 26) haak 10 vasten, 1 keerlosse
27) haak 10 vasten, hecht af en laat een lange draad aan je werk zitten.

We gaan nu met de andere kleur de letter op de trui haken. Kies je lette…